maanantai 4. tammikuuta 2016

Päätetyön ja selän paras kaveri - Belly Bind


Koska teen osan päiväduunistani tietokoneella ja sen lisäksi kirjoitan freenä ruokajuttuja, blogia sekä näitä olutkirjoja, niin vietän tietysti tietokoneen äärellä paljon aikaa. Työskentelyasento ei ole niitä parhaimpia, köyristelen sohvalla, kone sylissä tai duunissa liian matalan pöydän äärellä. Ja selkä kiittää.

Minulla on jo tarjoilija-ajoilta pari välilevynpullistumaa, jotka säännöllisen epäsäännöllisesti muistuttavat olemassaolostaan. Varsinkin jo koneella on paljon hommaa, kiire ja urheilu jää välistä. Ei ole ollut kivaa.

Mutta olen löytänyt ratkaisun. Belly Bindin. Halleluja.




Kyse on siis piiiitkänpitkästä, puuvillaisesta kangaskaitaleesta, joka sidotaan koko keskivartalon ympärille tiukasti, erityisen solmumenetelmän avulla. Koska solmut ovat edessä, Belly Bind ei paina selkää, vaan nimenomaan tukee sitä. Aivan parasta, jos joutuu olemaan pitkään tietokoneen äärellä. Kuten minä tänä syksynä. Käytin tätä kun kirjoitin tunteja, päiviä ja viikonloppuja kirjaa ja lehtijuttuja.  Sekä töissä, kun tiesin, että pääosa päivästä menee koneen äärellä.  Kangas ei veny, ja pysyy paikallaan koko päivän. Ja koska se on puuvillaa, kangas tuntuu miellyttävältä.

Belly Bindin voi pukea hippimäisesti vaatteiden päälle, mutta niin se ei ole ainakaan minun makuuni, vaikka hipahtava muuten olenkin. Hyvin se menee vähän löysemmän paidan, mekon tai tunikan alla duunissakin. Kotona sidon sen paidan alle. Belly Bind ei edes näy niin paljon, koska se kiristää mahan pienenmmäksi, ja näin siluetti ei niin paljon kasva. Ja samalla tämä ihme tukee selkää ja pakottaa kirjoittaessakin pitämään selän suorana ja olkapäät takana, ettei tule sitä, ainakin minulle tyypillistä, täysin eteenpäin köyristynyttä asentoa. Näin ollen niska- ja hartiakivutkin jäävät vähäisemmäksi eikä nivukset kiristy.




Niin kuin näkyy, belly bind sidotaan tukemaan koko keskivartaloa rintojen alta ihan häpyluuhun asti. Näin tuki on tasainen ja tunne miellyttävä. (Ja kun huomioi sen sidottaessa, vessassakin voi käydä, ilman että pitää purkaa koko homma). Itse sidonta on aluksi vähän työlästä, mutta sen oppii äkkiä. Minulla menee koko sidontaan pari minuuttia, sitä kun on harjoitellut jo jonkin verran. Sidontavideosta voi ottaa oppia.

Belly Bind on alkujaan Malesiasta kotoisin oleva sidontatapa, jolla kurottiin synnytyksen jälkeen äidin vatsa nopeuttamaan palautumista. Ympäri maailmaa on ollut käytössä samantyyppisiä tapoja, mm. suomenurgilaisten heimojen keskuudessa.  Nykyäänkin  Belly Bindiä käytetään pääsääntöisesti raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen nopeuttamaan palautumista ja kuromaan yhteen erkaantuneita vatsalihaksia, joista monet äidit kärsivät synnytyksen jälkeen tietämättäänkin. Usein vatsa saattaa vaan pullottaa vuosiakin synnytyksen jälkeen ja keskivartalo tuntua heikolta, eikä sitä edes ajattele että vatsalihaksissa olisi muuta vikaa kuin treenaamattomuus. Katso vaikka lisää erkaantuneista vatsalihaksista fysioterapeutti Ira Rissasen blogista ja lisää synnytyksestä toipumisesta sekä Belly Bindistä Kemikaalicocktail-blogista. 

Itselläni kerrottiin toisen keisarileikkauksen jälkeen, miten toinen vatsalihas vähän irtosi leikkauksessa. Olen kärsinyt siitä lähtien itsekin erkaantuneista vatsalihaksista, ja niiden kuntouttaminen onkin vähän työläämpi homma. Perusvatsalihaksia, lankkua ja muita rajuja liikkeitä ei saa tehdä, vaan treenaaminen on hieman toisenlaista eikä niin näkyvää. Tämä on minulle ollut vaikeinta, koska olen aina ollut kova treenaamaan rajusti. Vatsa pullistuu helposti ulos, ja sitä näyttää raskaana olevalta. Ei kiva. Olen sen verran turhamainen, että kärsin tästä kyllä. Muita vaivoja ei minulla tästä ole ollut, mutta olen kuullut pahempaakin. Valitettavasti en tiennyt vielä Belly Bindistä synnytysten jälkeen, mutta kun olen sitä käyttänyt nyt jo muutama vuosi synnytysten jälkeen, se auttaa. Sekä selkään että vatsalihaksiin. Oi.

Jos kärsit selkäkivuista, teet paljon päätetyötä, olet raskaana, juuri synnyttänyt tai kärsit erkaantuneista vatsalihaksista, kokeile Belly Bindiä. Lisätietoja ja ihania, erivärisiä Belly Bindejä Babyjoysta. 




Kuvat Babyjoy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti